Autonomie wordt steeds belangrijker. In de vorige aflevering hebben we gefocust op de voorbereiding en welke software oplossingen daarbij horen. In deze aflevering kijken we naar de weg die nog te gaan is en naar wat er moet gebeuren om veilig aan te komen.

Mens naar machine

Trimble is 40 jaar geleden begonnen met automatiseren. Door de link te leggen tussen de digitale omgeving en de fysieke wereld, werden de eerste stappen richting autonomie gezet. 25 jaar geleden zijn zij begonnen met precisielandbouw. Dit zorgt ervoor dat we vandaag een betrouwbare positiebepaling hebben door de GNSS technologie.  Het doel van Trimble is om elke handeling die een chauffeur nu nog uitvoert te automatiseren en zo naar een autonome oplossing toe te werken.

Samen met u zijn we op weg naar een situatie waarin de bewerkingen in het land verregaand geautomatiseerd worden. Uw machine van de toekomst kan zelf van de loods naar het land bewegen en de bewerking uitvoeren. U hoeft niet meer in te grijpen in onverwachte situaties. Deze komen simpelweg niet meer voor, de machine kan met alle situaties omgaan en zorgt dat de taak volbracht wordt. Deze verregaande automatisering is een van de laatste stappen in de lange weg naar autonomie. Op de weg naar autonomie zijn 5 levels geïdentificeerd, waarbij in Level 5, alles volledig autonoom gebeurt.

In de huidige situatie zitten we in level 2 en ontwikkelen we richting level 3. Veel taken worden automatisch uitgevoerd. Het sturen wordt vereenvoudigd door een  stuursysteem, de snelheid wordt uit handen genomen door de cruise control van de trekker en het uitvoeren van verschillende taken op de kopakker wordt gemakkelijk gemaakt door kopakker-management. U bepaalt zelf de werksnelheid en ideale afstelling van de machine zodat u het optimale resultaat behaalt. Er zit altijd nog een chauffeur op de trekker voor de nacontrole; u controleert zelf de bewerking, u bepaalt de werkdiepte, u bepaalt in welke richting het land wordt bewerkt. Dit gaan we handeling voor handeling automatiseren om zo de gehele workflow autonoom te maken.

Sense, Think, Act

Handelingen bestaan uit drie dingen; het waarnemen (sense), het denken (think) en het uitvoeren (act). Deze drie dingen moeten allemaal gedigitaliseerd en geautomatiseerd worden om tot een autonome oplossing te komen.

Bij een aantal dingen is het digitaliseren en automatiseren al in een vergevorderd stadium. Bijvoorbeeld bij het sturen op GPS; de ontvanger weet waar u bent (sense), berekent de afstand tot de lijn en de stuurhoeken (think) en de stuuroplossing voert de bewerking uit (act).

Bij andere taken is het lastiger, met name wanneer het nieuw is en er een veiligheidsfunctie bij komt kijken. Bijvoorbeeld het interpreteren van de omgeving.

Het is een vereiste dat er altijd veilig gewerkt kan worden onder alle omstandigheden. Dit is in de agrarische sector anders dan in een gecontroleerde omgeving zoals een fabriek of distributiecentrum. Het weer, de grond, de gewassen etc.; niks is zo veranderlijk als de situatie in het veld.

De term die hierbij internationaal gebruikt wordt is functional safety. Iets moet functioneel veilig zijn en de risico’s afdekken die hierbij komen kijken. Kunnen we vertrouwen op één camera? Soms wel, maar ook als het mistig is? Hoe gaan we detecteren dat het mistig is? En stof op de camera, zorgt dat niet voor problemen? Om te zorgen dat dit veilig werkt maken we gebruik van meerdere sensoren, zoals camera’s, laser en radar systemen (sense). Het bepalen welke van de sensoren nu de juiste waarde weergeeft gebeurt op basis van heel veel data (think). Daarna wordt een vervolg actie uitgevoerd aan de hand van wat er in een bepaalde situatie gebeurt (act). Wordt het onvoorziene obstakel vermeden bijvoorbeeld bij een beregeningsbuis of kan er gewoon doorgereden worden, bijvoorbeeld bij een vogel of haas?

Al met al is er nog veel te doen en hebben we nog een lange weg te gaan. Maar wat voorop staat is dat hoe eerder we beginnen, hoe beter we de stappen kunnen zetten.

De fase van alleen recht rijden zijn we gepasseerd. Met verdere integratie van Next Swath en kopakker-management hebben we al veel controle over deze handelingen. Er wordt hard gewerkt aan pathplanning om vooraf de complete route te plannen met alle handelingen vooraf vanaf de computer ingepland.

Veiligheid blijft heel belangrijk. De landbouw heeft andere uitdagingen dan in de auto-industrie. In de landbouw is het meestal overzichtelijker, gaat het minder snel en als er een obstakel staat kunnen we stoppen. Dit gaat met een auto op de snelweg een stuk lastiger. Wij verwachten de komende jaren hier veel stappen te zetten en zijn hier momenteel samen met Trimble al mee aan het testen.

Heeft u vragen of interesse, dan komen we graag met u in gesprek.